diumenge, de juny 10, 2007
Amagar els alumnes immigrants
La majoria dels immigrants no comunitaris no tenen els recursos per
anar a les escoles concertades. Exactament el mateix que passa amb
molts ciutadans del nostre país. La petita diferència és que els
immigrants tenen més dificultats per inserir-se, en un primer moment,
en el sistema educatiu. Per tres raons: per les diferències formatives
prèvies, per la diferència en l'idioma –als hispanoamericans no els
serveix de res compartir la nostra llengua espanyola, perquè
l'espanyol és a Catalunya una llengua marginal- i per les diferències
socials i culturals, que no són exclusives dels de fora, però que
incideixen més en els immigrants, atès que –amb l'excepció dels que
venen de l'Est d'Europa- sovint són persones amb una baixa
qualificació educativa i cultural prèvia.
Tot això explica que els nens immigrants tinguin pitjors resultats i
baixin el nivell dels centres on estudien. La solució dels
progressistes és amagar el problema fent que tots tinguem el mateix
problema. Si els nens immigrants baixen el nivell, el que proposen és
que tots els centres tinguin el mateix problema, forçant la
distribució política dels immigrants entre els centres concertats.
La solució és donar més recursos als centres on van els immigrants. La
distribució forçada amaga el problema, perquè només serveix per baixar
el nivell educatiu a totes les escoles. La qual cosa sembla que és
l'objectiu polític dels progressistes: si no pots millorar l'educació,
garanteix que els mals resultats siguin universals, perquè "mal de
muchos, consuelo de tontos".
Cal assenyalar que aquesta política suposa donar a les famílies
immigrades més oportunitats per accedir a les places concertades que a
les famílies de ciutadans catalans: o el que és el mateix, fer
realitat la vella dita de "hostes vingueren i de casa ens tragueren"
laveudecatalunya@gmail.com
--
laveudecatalunya@gmail.com
I els hispanoamericans tenen ventatges, ja que aquí, el seu idioma l'enten el 100% de la població i poden fer-se entendre en qualsevol escola, no com passa a la resta d'europa.
No estic d'acord en que tots hagin rebut una educació de mala qualitat, però suposant aquest punt no crec que un nen d'uns vuit anys tingui unes inquietuds culturals i/o d'altres ambits, molt diferents que les d'un nen extranger. Perque són nens, no adults.
Ja ha assenyalat vostè mateix els problemes de la solució que l'hi dona al problema. L'unica solució possible es l'atenció personalitzada en cada cas i ajudar-los en les barreres socioculturals, idiomàtiques i de qualsevol tipus.
I això es impossible, però més facil d'assolir en una classe amb 10 immigrants que en una amb 40, amb el factor afegit de relacionar-se amb nens d'aquí, no només de la seva cultura.
Finalment, com a comentari fora de tema, la llengua espanyola no crec que sigui una llengua marginal en la societat catalana ja que tothom sap expressar-se en castellà (immigrants i catalans) però no en català. Si no fos per l'escola, molts adults catalans avuí en día, no sabríen demanar un got d'aigua en català i les úniques paraules que sabríen seríen bon dia i adéu ja que en l'escola va ser l'unic lloc on van parlar català.
<< Home