dissabte, de juny 23, 2007
Educació per la ciutadania i nació
Educació per la ciutadania i nació
Semblaria normal que els futurs ciutadans fossin educats en els valors polítics fonamentals del nostre país, establerts a la seva Carta Constitucional i altres lleis fonamentals. El problema radica en que aquests valors es trobem confrontats en la qüestió nacional: la Constitució proclama que la Nació es Espanya i l'Estatut afirma que la Nació és Catalunya.
Imaginem un jove que afirma en un examen que Espanya és una Nació i que Catalunya no ho és. A Catalunya podria ser suspès per anar contra l'Estatut. En canvi, des del punt de vista de la Constitució, tindria raó i podria reclamar davant dels Tribunals de Justícia. Posem el cas contrari, un noi de Madrid afirma que Catalunya és una Nació i que Espanya no ho és. Podria defensar-se dient que l'Estatut –una llei orgànica que forma part del bloc de constitucionalitat- diu que Catalunya és una Nació.
Imaginem que la Generalitat –dominada ara i abans pels nacionalistes- proclama que la resposta correcta és que Catalunya és una Nació i que els que diguin el contrari han de ser suspesos. Imaginem que un Govern espanyol de conviccions patriòtiques, en forma de llei, per evitar les limitacions que posa l'Estatut català pel que fa a la regulació bàsica de l'Estat, detalla el contingut de l'assignatura i determina que la única resposta correcta és que Espanya és la Nació i que la resta són comunitats autònomes. Seria correcte en un cas el que consideraríem totalitari en l'altre, en funció de les nostres pròpies conviccions?
Demanaria als lectors respostes per resoldre aquesta dificultat no proclamacions polítiques sobre si Catalunya o Espanya són o no una Nació. La qüestió que plantejo és altra: de quina manera podem ensenyar aquests temes sense violar el dret a la pluralitat ideològica que tenen tots els espanyols, els que no volen ser espanyols i els que volem ser espanyols?